fbpx




Home > SPORT > L arginina – jak działa na organizm?

L arginina – jak działa na organizm?

L arginina jest aminokwasem endogennym, czyli powstającym w organizmie. Gdy w organizmie występują jej niedobory, musi być dostarczana wraz z pożywieniem. Z tego względu nazywana jest również aminokwasem względnie egzogennym. Jak działa na organizm?

L arginina – działanie

L arginina stanowi prekursor tlenku azotu. Pozytywny wpływ na organizm tlenku azotu, przejawia się w rozkurczu mięśni gładkich. Efektem jest zmniejszone ciśnienie krwi, większa odporność organizmu oraz lepsza efektywność podejmowanego wysiłku fizycznego. Ostatni argument stał się powodem, dla którego l arginina zyskała popularność wśród sportowców – amatorów i zawodowców.

Warto wiedzieć, że l arginina jest silnym przeciwutleniaczem, a to wpływa na zmniejszanie występowania wolnych rodników w organizmie, które są odpowiedzialne za procesy starzeniowe oraz rozwój wielu chorób. Aminokwas ten odpowiada ponadto za regulację działania hormonu wzrostu, insuliny i glukagonu, do tego wpływa na przyspieszanie gojenia się ran.

Osoby intensywnie trenujące są narażone na zmagania ze zwiększoną ilością wydzielanego amoniaku, a l arginina wpływa na oczyszczanie wątroby, nerek i układu nerwowego właśnie z amoniaku.

Badania przeprowadzone wśród sportowców dowiodły, że aminokwas ten wykazuje korzystne działanie na zwiększanie masy mięśniowej. Wspomaga siłę mięśni i pozwala na szybszą oraz efektywniejszą regenerację po intensywnym wysiłku fizycznym, niwelując uczucie zmęczenia.

Produkty, w których można znaleźć l argininę

Omawiany aminokwas występuje licznie w preparatach przeznaczonych dla sportowców. Poza sytuacjami, w których wskazana jest suplementacja z jego udziałem, z powodzeniem okazuje się być wystarczająca codzienna dieta, zapobiegająca niedoborom. L argininę znaleźć można bowiem w wołowinie, wieprzowinie, łososiu, tuńczyku, produktach zbożowych, jajach, serach twarogowych czy jogurtach. Racjonalny jadłospis jest w stanie zapewnić podaż na właściwym poziomie, tym samym wykluczając konieczność stosowania suplementacji, bądź zostawiając ją na okazję podejmowania intensywnych treningów i chęci skutecznego budowania masy mięśniowej.

Redakcja

Specjaliści ds. Copywritingu. Chętnie dzielimy się wiedzą dotyczącą sfery kobiecej od zdrowia, urody, mody po życie rodzinne i miłość. Tworzymy unikalne treści, które zainteresują każdego czytelnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *